Bedrijven die lobbyen om gunsten van politici: overal komt het voor. Maar in situaties waar toppolitici grote mediabelangen hebben, beïnvloedt dat ook de stroom van advertentiegelden.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van vier economen naar de relatie tussen politiek, bedrijfsleven en lobbygelden. Op de site Vox doen de economen hierover verslag.

Politiek en bedrijfsleven: lobbygeld

De economen onderscheiden drie soorten lobbyrelaties tussen bedrijven en politici. Bedrijven kunnen direct doneren aan bijvoorbeeld politieke campagnes, in de hoop op gunstige behandelingen bij regelgeving.

Een tweede, directere band is er als politici tevens aandeelhouder in een bedrijf zijn: gunstige politieke beslissingen voor eigen onderneming(en) kunnen direct tot een hogere winst en dus meer dividend voor de politicus leiden.

En dan is er nog een derde mogelijkheid: om in de gunst te komen bij de politicus-zakenman kunnen niet-gelieerde ondernemingen meer besteden bij bedrijven van de politicus-zakenman. Dit laatste verband hebben de economen onderzocht met betrekking tot de Italiaanse zakenman en ex-premier Silvio Berlusconi.

Berlusconi: politicus en mediatycoon

De casus Berlusconi is geschikt omdat hij als baas van de firma Mediaset een privé-netwerk van tv-zenders en andere media controleert. De onderzoekers gingen na wat er gebeurde met de Italiaanse  advertentiebestedingen voor tv tussen 1993 en 2009 op momenten dat Berlusconi wel en niet aan de macht was.

Uitkomst van het onderzoek is dat op momenten dat Berlusconi politiek de touwtjes in handen had in Italië, de advertentie-inkomsten van Mediaset significant hoger lagen, vergeleken met de publieke omroep Rai. Hierbij hebben de onderzoekers correcties aangebracht voor andere factoren die van invloed kunnen zijn.

De onderzoekers schatten dat Mediaset in de negen jaar dat Berlusconi aan de macht was pakweg een miljard euro extra aan reclame-inkomsten heeft verdiend als gevolg van het lobby-effect.

Berlusconi is een bijzonder geval, maar de onderzoekers stellen dat indirect lobbyen via advertenties bij bedrijven van politici met mediabelangen waarschijnlijk ook in andere gevallen opgeld doet.

Lees ook:

Taakstraf Berlusconi: wc's schoonmaken of tomaten plukken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl